Voor de meeste bedrijven blijkt het opstellen
van een Risico Inventarisatie & Evaluatie (RI&E of RIE) een lastige
taak. Vaak wordt dit dan ook vergeten, of er wordt gewoonweg te weinig aandacht
aan gegeven. En dat is niet verstandig. Want het opstellen hiervan is juist erg
belangrijk. Niet alleen voor de werknemer, maar juist ook voor u als werkgever.
Waarom vraagt u zich wellicht af. In dit artikel leggen wij u dit graag uit.
Wist u dat er jaarlijks 220.000 ongelukken op
de werkvloer gebeuren? Als gevolg hiervan moeten er gemiddeld 20.000 werknemers
naar het ziekenhuis en kunnen zij tijdelijk of voor langere tijd niet werken. Om
het aantal ongelukken te beperken, is het voor ieder bedrijf dan ook een ‘’must’’
alle risico’s goed op een rijtje te zetten. Want door de risico’s te
inventariseren en evalueren, kunnen veel nare situaties worden voorkomen. En
hier profiteert u als werkgever van. Want wanneer er in uw bedrijf weinig of
beter nog, geen ongelukken gebeuren, wordt het werkproces hierdoor ook niet
onderbroken. En welke werkgever wil dat nu niet?
Daarnaast brengt u door het opstellen van een RIE alle risico’s binnen uw organisatie in beeld. Vervolgens
kunt u deze aanpakken en terugdringen. Hierdoor optimaliseert u de
werkomstandigheden van uw personeel en creƫert u een veiligere en prettigere
werksituatie. Een positief gevolg hiervan is dat uw werknemers zich prettiger
voelen op de werkvloer, wat de productiviteit weer ten goede komt. Hieruit
blijkt dan ook dat een kleine investering zoals het opstellen van een goede
Risico Inventarisatie & Evaluatie, grote en positieve veranderingen teweeg
kan brengen.
Het is dan ook wel duidelijk dat een RI&E voldoende
aandacht verdient en zeker niet vergeten of overgeslagen dient te worden. Het
is juist een moment om uw bedrijf eens goed onder de loep te nemen. Uiteraard
kost dit tijd, maar het kan u uiteindelijk flink wat opleveren. Want wanneer u
dit op de juiste manier doet, zal blijken dat u de Risico
Inventarisatie & Evaluatie (RI&E) kunt gebruiken om de
bedrijfsvoering te verbeteren. En dit komt uiteindelijk uw werknemers, uzelf en
uw bedrijf ten goede. Op de website van imaonline.nl kunt u meer informatie
over vinden.
No comments:
Post a Comment