Wist u dat alle bedrijven in Nederland volgens
de Arbowet verplicht zijn een actuele risico inventarisatie en evaluatie te
hebben? Niet iedereen is zich hiervan bewust. Het is dan ook van belang hier
bij stil te staan. Een dergelijk inventarisatie en evaluatie noemen we ook wel
een RIE of RI&E. Het is als het ware een stappenplan. Dit
stappenplan bestaat uit een aantal elementen. In dit artikel willen we u
informeren over welke elementen van belang zijn in de risico inventarisatie en
evaluatie op te nemen en waarom.
Zo dient u de gevaren op de werkvloer te inventariseren, uit te zoeken of deze gevaren risico’s vormen, in te schatten wat de grootte is van deze risico’s, maatregelen te bedenken waarmee risico’s verminderd kunnen worden en een plan van aanpak op te stellen waarin deze risico’s in volgorde van prioriteit opgepakt worden.
Zo dient u de gevaren op de werkvloer te inventariseren, uit te zoeken of deze gevaren risico’s vormen, in te schatten wat de grootte is van deze risico’s, maatregelen te bedenken waarmee risico’s verminderd kunnen worden en een plan van aanpak op te stellen waarin deze risico’s in volgorde van prioriteit opgepakt worden.
Eigenlijk mag iedereen een risico
inventarisatie en evaluatie opstellen. Toch wordt deze taak in de meeste
gevallen uitgevoerd door een preventiemedewerker. Ook dient de RI&E in de meeste gevallen getoetst te worden. Wel
zijn er enkele uitzonderingen. Wanneer een bedrijf niet meer dan 25 medewerkers
in dienst heeft, of een door de branche erkend instrument heeft gebruikt voor
het opstellen van de risico inventarisatie en evaluatie, is een toetsing niet
nodig. Het bedrijf valt dan namelijk onder de betreffende branche.
Het opstellen van een RIE is niet eenmalig,
maar dient vaak meerdere malen uitgevoerd te worden. Want wanneer het bedrijf
bijvoorbeeld verbouwd wordt, er een nieuwe productielijn wordt opgenomen, of er
worden nieuwe machines aangeschaft, dan is het van belang dat er voor het
nieuwe gedeelte opnieuw een risico inventarisatie en evaluatie wordt
uitgevoerd. Nu kan het zijn dat er van een bedrijf meerdere vestigingen zijn.
In dat geval kan er met één document gewerkt worden, mits de gevaren en
risico’s per vestiging ongeveer gelijk zijn. Is dit niet het geval, dan kan er
één document gebruikt worden waarin de algemene gevaren, risico’s en
vervolgstappen beschreven worden. De specifieke gevaren en risico’s per
vestiging dienen dan in een bijbehorend document beschreven te worden.
No comments:
Post a Comment