Iedere werkgever is verplicht om in kaart
te brengen welke (gezondheids)risico’s er in zijn bedrijf aanwezig zijn. En er
blijken nogal wat risico’s te zijn. Dat kan variëren van het omgaan met
gevaarlijke stoffen of complexe machines, maar ook het leven op een kantoor is
niet zonder bedreigingen. Denk aan het spiegelen van een beeldscherm, niet goed
af te stellen meubilair of collega’s die je op een ongewenste manier bejegenen.
Dat laatste valt in de RI&E onder de afkorting PSA, Psycho Sociale
Arbeidsbelasting en is niet enkel voorbehouden aan de kantooromgeving.
Met name het vaststellen of er sprake is
van PSA of aanverwante zaken die met beleving te maken hebben, zijn lastige
onderdelen van de RI&E. Want hoe gaat dat in de
praktijk? De preventiemedewerker is ervoor verantwoordelijk dat er een RIE is.
Hij kan de RIE zelf uitvoeren of dit
uitbesteden een collega of een arbodienst.
In beide gevallen is het vaak zo dat degene
die de risico-inventarisatie uitvoert door het pand loopt met een checklist.
Hij kijkt of er veilig wordt gewerkt, is het materieel deugdelijk, is materiaal
goed opgeslagen, zijn de keuringen volgens schema gedaan et cetera. Als het
goed is, maakt hij aan de hand van de checklist ook een praatje met de
medewerkers om een goed beeld te krijgen van de veiligheid. Hierbij moet hij
ook helder krijgen of mensen zich veilig voelen. Is er sprake van pesten of seksuele
intimidatie op de werkvloer? Het is maar zeer de vraag of medewerkers dat aangeven
als er iemand langsloopt met een checklijst om de bedrijfsrisico’s te turven.
Maar ook minder pikante thema’s zoals de temperatuur en de luchtkwaliteit
leiden tot discussie. Wanneer kun je spreken van een slechte luchtkwaliteit?
Als er drie van de dertig over klagen, of is de lucht pas slecht als de helft
van de medewerkers dat vindt? Denk hierover na voordat de inventarisatie wordt
gedaan. Om dit soort belevingsaspecten op tafel te krijgen, zou je naast de
ronde van de preventiemedewerker een enquête moet houden onder medewerkers die
anoniem ingevuld kan worden. Met alle bijkomende kosten van dien. En zo zorgt
de risico-inventarisatie voor extra nieuwe risico’s.
No comments:
Post a Comment