Iedere werkgever wil graag tevreden
medewerkers. Tevreden medewerkers presteren beter, zijn minder ziek en zorgen
daardoor mede voor de groei van het
bedrijf. Werkgevers en HR-managers proberen goede arbeidsvoorwaarden te
creëren, organiseren personeelsfeesten en in veel Nederlandse bedrijven
ontvangt de medewerker aan het eind van het jaar een kerstpakket. Dat zijn
allemaal prettige bijkomstigheden bij een baan, maar waarschijnlijk niet de
basis ingrediënten voor tevreden werknemers.
Het verkrijgen van tevredenheid en
betrokkenheid bij medewerkers is geen eenvoudig recept dat overal toepasbaar
is. Dat zou je kunnen veronderstellen aangezien er in Nederland de afgelopen jaren duizenden medewerktevredenheidsonderzoeken
(MTO) uitgevoerd. In deze MTO’s wordt veelal onderzoek gedaan naar
werkdrukbeleving. Je zou verwachten dat ook zaken zoals werk- en rusttijden en
omgaan met ongewenst gedrag worden meegenomen in het MTO. Vaak wordt immers gesteld
dat het MTO het welzijnsdeel in de RI&E
vervangt. Maar volgens de Arbowet moet er in de RI&E ook aandacht besteed
worden aan de Psycho Sociale Arbeidsbelasting (PSA).
In de praktijk wordt bij de RIE echter vooral
gekeken naar de harde arbozaken en komen de PSA risico’s maar beperkt aan de
orde. Een verschil tussen een MTO en een
RIE is dat een MTO ook vaak gebruikt wordt als benchmark. Hoe tevreden zijn
onze medewerkers t.o.v. andere bedrijven in dezelfde branche? Daarnaast is het
natuurlijk prima om behalve de risico inventarisatie, die afhankelijk van het soort bedrijf soms
maar één keer in de vijf jaar plaats vindt, ook een MTO uit te voeren. Zo krijg
je als organisatie een goed beeld hoe medewerkers de werkdruk ervaren, wat ze
vinden van de onderlinge samenwerking, de leiding van de organisatie, de
cultuur in het bedrijf, de arbeidsvoorwaarden enzovoort. Aspecten waarop
relatief laag wordt gescoord, worden al gauw als speerpunt benoemd. Het is de
vraag of dat ook werkelijk de speerpunten voor het bedrijf zijn. Deskundigen
wijzigen erop dat naast tevredenheid, betrokkenheid van medewerkers minstens zo
belangrijk is om niet te zeggen belangrijker is. Passief tevreden medewerkers zijn content
met de gang van zaken, maar zullen zich niet hard maken om werkprocessen te
verbeteren. Daarintegen zijn gefrustreerde medewerkers weliswaar ontevreden,
maar ze voelen zich wellicht wel betrokken om
de organisatie en de werkprocessen te verbeteren.
No comments:
Post a Comment